E-handeln spinner möjligheter för symaskinsbutiker

Fler företag går mot att bli webbaserade och då ökar behovet av e-handel integration. När du integrerar olika delsystem kan informationen samlas på ett ställe och nyttjas mer effektivt. Resultatet blir att ni slipper dubbelarbete och sparar tid.

Ett exempel kan vara när en kund lägger en order i er webbshop. Då dyker ordern samtidigt upp i bolagets affärssystem. Detta är möjligt när ert företag satsat på en e-handel integration mellan affärssystem och webbshop. Exempel på bitar som kan synkroniseras är artikelnummer, pris, beskrivningar, bilder och lagersaldon. Självklart är det möjligt att synkronisera kundinformation från webbshopen till affärssystemet.

Ett par trender just nu är secondhandshopping och uthyrning. Hållbarhet och återbruk ökar när konsumenterna vill vara mer hållbara och tänka på miljön. Kanske är det möjligt för er verksamhet att hyra ut produkter eller varför inte erbjuda reservdelar så konsumenter kan laga produkten istället för att köpa nytt. Reservdelar kan vara lönsamma med rätt pris och som företagare kan du addera en lönsam eftermarknad.

I efterkrigstidens Sverige var det vanligt att laga kläder när de blev trasiga. Anledningen var att det prismässigt var mycket billigare jämfört med att köpa nya kläder. Under förra året ökade försäljningen av nya symaskiner, service av symaskiner samt tillbehör såsom tyger, nålar, tråd m.m. Detta visar ett ökat intresse av hållbarhet hos konsumenterna. Symaskinsbutiker har idag en större försäljning via sina nätbutiker och sköter mycket av försäljningen den vägen. Det är enkelt att lära sig sy på egen hand, många lär sig via videoklipp på nätet. En populär videotjänst som Youtube har tusentals guider hur du lagar kläder på egen hand.

Symaskinsbutiker annonserar ofta via Google, Instagram och Facebook. Pris är alltid viktigt men att hålla en hög kvalitet på produkter och ge en professionell kundservice kan ibland vara mer avgörande för att behålla kunder under en längre tid.